Azt hiszem, nem kell bemutatni a régió központját, Pécset, mely mostanában gyakran szerepel a hírekben az Európa Kulturális Fővárosa 2010 cím elnyerése végett. Ez előtt is, de ezután főleg, sok és színes rendezvényre lehet számítani a város szervezésében. Tavasszal a Pécsi Tavaszi Fesztiválnyitja a fesztiválok kavalkádját, majd nyár elején aPécsi Országos Színházi találkozó 2011 június 9.-18. között nyújt kulturális feltöltődést, mely a Sétatér Fesztivállal karöltve a szabadba is kicsábítja az embereket. Ezeket a programokat hagyományosan az ICWIP nemzetközi diáktalálkozó követi, majd a Fishing On Orfű zenei fesztivál biztosítja az utánozhatatlan koncertdömpinget.

A pécsi programokról http://varoslako.pecs.hu/programok/ itt lehet bővebben tájékozódni.

Persze a motoros nem csak a kultúrának ad, hanem az érzésnek is, éppen ezért összeállítottam pár túraútvonalat, melyek Mecseknádasdról, a Keleti-Mecsek egy gyöngyszeméről indulnak, ami pont annyira van csak messze Pécstől, hogy nyugodt, csendes, erdei környezetben lehessen megszállni. A kalandozások során Baranya megyéből kiindulva érintjük Tolna és Somogy megyéket.

Csoki kör

Túra hossza: 169km
Útvonal: Mecseknádasd - Pécs - Siklós - Mohács - Bátaszék - Szálka - Mecseknádasd
Google térkép

Mecseknádasdról indulva, a 6-os úton haladunk Pécs felé, majd onnan áttérünk az 58-as útra, míg elérünk Siklósra. Utunk egyik célja a Kakasbonbon, ahol Tésenyi Andrea készíti kézműves csokoládéit. Ha már erre járunk, érdemes megnézni a várat is. A pihenő után Mohács felé vesszük az irányt, ahol a Dunában lehet gyönyörködni, illetve a kikötőben található két étterem egyikében az ebédünket is elfogyaszthatjuk. Az 56-os úton észak felé haladva Bátaszék érintésével elérkezünk a Szekszárdi Borvidékre, de mivel motorral vagyunk, legfeljebb palackos borokkal megrakodva adhatjuk át magunkat a borok szeretetének. A kalandvágyók, és akik szeretik a szép tájakat, Szálka felé menjenek tovább. Az út sajnos sok kívánni valót hagy maga után, de a Szálkai-tó megéri a zötykölődést. Aki a jobb minőségű utakat részesíti előnyben, Szekszárdon áthajtva rácsatlakozhat a 6-os főútra (bár ennek a burkolatától sem kell csodát várni), és Kakasdon, majd Bonyhádon át így is vissza lehet érni Mecseknádasdra.

Délutáni fagyizás

Túra hossza: 92km
Útvonal: Mecseknádasd - Szászvár - Komló - Mánfa - Pécs - Mecseknádasd
Google térkép

Hova is menne egy motoros fagyizni Mecseknádasdról, ha nem Pécsre? Ráadásul nem is a legrövidebb útvonalon, hanem egy kis kerülővel. Tehát Mecseknádasdról nem jobbra, hanem balra kanyarodunk és Bonyhád előtt elmegyünk Dombóvár felé. Szászváron továbbhaladunk egyenesen, majd beérünk az Egregyi-völgybe. Nagyon szép, kanyargós útvonalon haladunk, vigyázva, mert az eső és az autók hajlamosak kavicsossá tenni a kanyarokat. Komlót elérve, Mánfa felé megyünk tovább, majd északi irányból becsorgunk a városba. A híres Árpádtetői szerpentinen ismét óvatosságra intenék mindenkit, mert bár a helyi sportmotorosok szívesen karcolgatnak ezen a szakaszon, esőben igencsak látszik, mennyire olajos az út, főleg a Pécs felé haladó dupla sáv külső fele!

Fagyizásra rengeteg lehetőség van. Meg lehet állni a belvárosban és a Széchenyi tér oldalában, a Mecsek Cukrászdában nyalhatunk, vagy besétálva a Király utcába, olasz fagyisoktól vásárolhatunk, esetleg elmehetünk a Caflisch Cukrászdáig, mely az egyik legrégebbi cukrászda Pécsen. Nekem a személyes kedvencem a Magda Cukrászda, nem utolsó sorban egyszerű a parkolás is.

Erdei kanyarok

Túra hossza: 132km
Útvonal: Mecseknádasd - Kővágószőlős - Abaliget - Orfű - Magyarszék - Komló - Szászvár - Mecseknádasd
Google térkép

A túra unalmasabb részét letudjuk a 6-oson, majd Kővágószőlős felé kanyarodva, átadjuk magunkat az élvezeteknek. Vigyázat! Sok helyen sérült a burkolat, illetve nem minden kanyart lehet jól belátni: felgyűrődések, homok és kavicsok okozhatnak kellemetlen meglepetést.

Ezt az útvonalat nem érdemes nagyon részletezni: az erdei kanyargás vezetőnek és utasnak is szép látványt, kellemes motorozást ígér. Látnivalók szempontjából érdemes megállni Abaligeten és besétálni a cseppkőbarlangba. Orfűre áthajtva, a tó dél-nyugati csücskében érdemes felkeresni a kilátót, a Kistó Étteremben csillapíthatjuk gyomrunk korgását, utána pedig megnézhetjük a Malom Múzeumot. Komlótól ugyanazon az útvonalon haladunk visszafelé, amin fagyizni mentünk.

Kaba Farm

Túra hossza: 174km
Útvonal: Mecseknádasd - Orfű - Abaliget - Okorvölgy - Bükkösd - Szentlőrinc - Szigetvár - Almáskeresztúr -  Mecseknádasd
Google térkép

Mecseknádasdról indulva, Pécsen rögtön elkanyarodunk jobbra, Komló felé, majd Árpádtetőnél elmegyünk balra a mecseki átkötő úton. Figyelem! Csak erős idegzetűeknek! Az út elég ramaty, de szerintem megéri lassan átcsorogni az erdőn. Orfű, Abaliget, Okorvölgy felé lekoptathatjuk a felesleget a gumi széléről, majd Szentlőrincnél jobbra fordulva az út kevésbé kalandos része következik. Szigetváron Kaposvár felé kanyarodunk, majd pár kilométer múlva, az Y elágazónál jobbra tartunk, Mozsgó felé. Megyünk, megyünk az úton (endurósok előnyben), majd megérkezünk Almáskeresztúrra, a Kaba Farmra, ahol isteni, bio tehén-, illetve kecskesajtokat kóstolhatunk, illetve megsimogathatjuk a szabadon tartott állatokat. Előre bejelentkezés szükséges, de így akár egy házias ebédet is rendelhetünk magunknak. Ha már telesajtoltuk a táskánkat, a 6-os útra visszatalálva, könnyen hazaérünk Mecseknádasdra.

Sarok Pince

Túra hossza: 177km
Útvonal: Mecseknádasd - Szekszárd - Györköny - Simontornya - Tamási - Hőgyész - Mecseknádasd
Google térkép

Mecseknádasdról indulva, Szekszárdon át a 6-os főúton jutunk el a Sarok Pincébe. Miért kell motorral egy pincészethez túrát szervezni? Hát azért, mert a borosgazda, nem csak borkészítéssel foglalkozik! Sarok Róbert a motorok szerelmese is és motor múzeumot is kialakított a kóstoló térben. Méray motorok restaurálásával foglalkoznak, melynek sikerességéről saját szemünkkel is meggyőződhetünk. Ha már megnéztük a motorokat, sétálhatunk egyet a pincefaluban is, amíg elkészül az ebéd, melyet előzetes egyeztetéssel kérhetünk.
Ha már be tudjuk kapcsolni a nadrág derekát az ebéd után, Simontornya, Tamási az irány. Ha ne adj' Isten valami probléma lenne a motorunkkal, Tillmann Feri (ha itthon van) Hőgyészen, szívesen segít. Ha valakinek desszerthez támadt kedve, Kakasdon az Anna Cukrászdában (a jellegzetes faluház után jobbra) emelgetheti a tányérokat és a vércukor szintjét. Innen még kb. 17km Mecseknádasd.

Vidrapark, Lábod

Túra hossza: 219km
Útvonal: Mecseknádasd - Pécs - Szigetvár - Kadarkút - Lábod - Mecseknádasd
Google térkép

Ezt a túrát a természetet is szívesen járóknak ajánlom, mivel itt nem az utazás a vonzerő. A Vidraparkot nem árt előzetesen felhívni és érdeklődni a nyitva tartásról. A távcső és a fényképező gép  kötelező felszerelések! A részletes útvonal leírást mellőzném, csak annyit jegyzek meg, hogy már a 6-oson sem nagy eresztés az aszfalt minősége, Szigetvár után pedig még rosszabb a helyzet, úgyhogy fokozottan figyeljünk a nyomvályúkra és a kátyúkra!